I am exactly as you are

Jag inser att vi var ganska lika du och jag. Eller är kanske man säger? Vad säger man egentligen? Du finns ju inte längre men det gör ju jag. Äsch, jag har ingen aning.
När mormor berättade idag att du var mycket envis, och att du kunde säga saker utan att tänka dig för och att allt kunde bli ganska fel p.g.a detta, men att du alltid var en mycket glad människa. Så kom jag på att shit, jag är grymt lika min mamma. Jag har haft stora problem i livet för att jag inte tänkt mig för innan jag gjort saker och folk kan bli ganska trötta på mig för att jag är sån. Men jag är för övrigt en väldigt glad person. Jag försöker iallafall. Jag försöker visa motsatsen av mig själv. Genom att vara stark och envis.
Mormor berättade också att du inte ville visa att du var svag. Att du skulle göra allt själv trots att du inte borde anstränga dig. Du skulle tvätta, städa, hålla fint, klä på dig själv och fixa dina mediciner själv. Allt detta gjorde att du inte orkade kämpa när de väl behövdes. Du hann bara ligga på sjukhuset i 6 dagar innan du gav upp. Om du inte varit så envis och låtit folk tagit hand om dig så kanske, jag säger bara kanske du hade orkat kämpa in i det sista. Det behöver ju inte vara så, men vem vet.
Och du pappa, jag har fått reda på något jag inte visste om. Jag förstår nu hur mycket du verkligen älskade mamma och jag förstår inte hur du klarade både dig och oss hur detta. Jag fick veta att innan jag fanns så gjorde ni slut, du och mamma. Och mamma ville verkligen inte veta av dig mer. Men du gav inte upp, du var alltid där och lät  henne aldrig vara ifred. Och det lönade sig ju till slut. Jag vet inte om hon inte orkade med ditt eviga tjat eller om hon insåg att hon behövde och älskade dig. Hoppas på det sista iallafall. Sen kom vi till och vi blev en familj..
Under dom där sista dagarna i ditt liv när du låg på sjukhuset så fick jag också reda på attpappa hade sagt till mamma att: "när allt det härär lver, då ska vi gifta oss du och jag!" Då fick jag verkligen tårar i ögonen, ni älskade verkligen varandra och vafan skulle de sluta såhär för? Vad har dom både gjort för att förtjäna det? Det är hemskt. Helt overkligt och ofattbart. Ett helvete helt enkelt.
Jag skulle göra vad som helst, vad som helst för att lära känna dig mamma, eller annika stark eller vem du nu är. Och mormor, utan dig vet jag inte vad jag hade gjort. Jag ska verkligen utnyttja att jag har dig och alla stunder med dig mycket mer. Vem vet, du kanske inte har långt kvar och jag tänker inte sitta där på din begravning och känna att jag kunde varit där mycket mer. Fast nu ska vi inte tänka så.. Men ändå..
Så därför, lev varje dag som om det vore den sista!

Kommentarer
Postat av: biina

tårarna rann sandra,fint skrivet <3

2009-10-13 @ 22:28:37
URL: http://biinaas.blogg.se/
Postat av: Camilla

Lilla söta rara vännen...

... vilket fint inlägg. Det är så viktigt att farmor och du pratar om sånna här saker, jag tror att det är bra för både dig och för henne. Hon var stark, din mamma. Envis, min pappa brukar säga att hon kunde vara en riktig tjurskalle, med en vilja av stål. Han säger det med stor kärlek i rösten. Det där som Luffe sa innan Annika gick bort, om att de skulle gifta sig när allt var över, det berättade farmor för mig en gång och jag grät som en tok. Det lät så fint. Att de älskade varandra dina föräldrar har jag ingen tvekan om. Men alla har inte så lätt att prata om känslor och kanske inte att visa känslor heller...

Jag vet i alla fall en sak: Hon kämpade vansinnigt din mamma, allra mest för din skull och för Jespers skull..!

Puss o kram på dig kusin.

2009-10-14 @ 09:30:01
Postat av: sandra

tack biina! <3

Ja jag tycker det är skönt att komma till "mormor/farmor" och prata med henne om det lite då och då, för de är nog bara hon som pratar om min mamma..

Jaa jag grät också när mormor berättade om att de tänkte gifta sig, jag har inte trott att min pappa var sån och jag har heller inte förstått att han älskade mamma så mycket som han verkligen gör. Ja hon gjorde väl det, det är bara så jäkla synd att detta skulle hända just oss :(

Utan erat stöd från hela släkten skulle vi aldrig klarat oss igenom det här, tack camilla för att du verkligen bryr dig. Puss&kram! <3

2009-10-14 @ 12:14:16
Postat av: Anonym

mina tårar rinner när jag läser det här sandra!

jag älskar dig, oehört stolt över dig hur du klarat dig igenom all skit! tror inte alla vi som har en mamma vet hur det känns. du vet att jag finna för dig sandra du är seriöst det finaste jag har! jag älskar dig mest och jag menar verkligen det, klarar mig inte utan dig. älskar dig bästevän!

2009-10-14 @ 17:35:00
URL: http://sophiablomqvist.blogg.se/
Postat av: mathilda lawn

Herregud vad jag gråter just nu :'(

2009-10-15 @ 18:41:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0